انجمن معماری دانشگاه نیما

هادی میرمیران

زندگی
سید هادی میرمیران در ۲۳ اسفند ۱۳۲۳ در شهر قزوین به دنیا آمد. تحصیلات خود را در رشته مهندسی معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به انجام رساند و با ارزشیابی عالی فارغ‌التحصیل شد. از سال ۱۳۴۳ تا سال ۱۳۵۷ در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران مشغول به کار گردید. پس از انقلاب از سال ۱۳۵۸ با عنوان مدیر طراحی در شرکت خانه‌سازی ایران (اصفهان) به طراحی پروژه‌های شهرسازی پرداخت. در سال ۱۳۶۴ به همراه گروهی از همکارانش شرکت مهندسان مشاور نقش جهان-پارس را تاسیس نمود و تا واپسین روزهای حیات در این شرکت مشغول به کار بود.
وی در شامگاه ۲۹ فروردین ۱۳۸۵ پس از یک دوره ده ساله نبرد با بیماری سرطان، درگذشت.



پیشینهٔ آموزشی

مدرس مدعو معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۵
مدرس مدعو معماری، دانشکده معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران، ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۵
مدرس مدعو معماری، دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز و همدان از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵

عناوبن و افتخارات

مشاور برگزيده وزارت مسكن و شهرسازي بعنوان"بهترين مشاور شهرسازي"- 1370
• جايزه اول در مسابقه شركت خانه سازي ايران براي " مجتمع ايل گلي تبريز"- 1371
• مقام اول(جايزه آبادي) در مسابقه برگزار شده توسط مركز مطالعات و پژوهشهاي معماري و شهرسازي براي"طرح لحياء مجموعه كريمخاني شيراز" -1372
• مقام اول در مسابقه برگزار شده توسط مركز مطالعات و پژوهشهاي معماري و شهرسازي ايران براي " طرح آماده سازي اراضي شهر جديد بهارستان"-1372
• جايزه نخست و مقام اول در مسابقه فرهنگستانهاي جمهوري ايلامي ايران- 1373
• جايزه نخست و مقام اول براي طرح موزه مركز اسناد رياست جمهوري،رفسنجان-1373
• جايزه نخست و مقام اول در مسابقه طراحي بدنه شرقي چهار باغ اصفهان-1374
• جايزه دوم در مسابقه طرح ساختمان كتابخانه ملي ايران- 1374
• تقدير نامه افتخار (HONORABLE MENTION) بعنوان طرح برگزيده در مسابقه بين المللي براي طرح كتابخانه ملي شوراي شهر كانساي- كان ژاپن- 1375
• رتبه اول در مسابقه طراحي ساختمان استانداري تهران-1375
• طرح برتر در مسابقه طراحي ساختمان جديد وزارت نيرو- 1375
• لوح تقدير طرح برگزيده اولين جشنوارخ مهندسي ساختمان براي طرح بهسازي و نوسازي ميدان كهنه و مسجد جامع عتيق اصفهان- 1375
• لوح تقدير طرح برگزيده اولين جشنواره مهندسي ساختمان براي طرح موزه ملي آب ايران- 1375
• رتبه اول در مسابقه طراحي ساختمان جديد بانك توسعه صادرات ايران- 1376
• رتبه اول در طرح اتصال مجموعه حرم حضرت رضا (ع) به بافت اطراف- 1377
• طرح برگزيده در مسابقه بين المللي طرح موزه تاريخ كاليفرنيا،فرزنو- 1378
• دريافت نشان معماري ايران(استاد پيرنيا) در اولين دوره- 1379
• طرح برگزيده در مسابقه طرح سفارت جمهوري اسلامي ايران در برلين-آلمان-1379
• كسب مقام دوم جايزه بزرگ معمار 1380 براي اثر مجموعه ورزشي رفسنجان
• طرح برگزيده در مسابقه طرح خانه مولانا تهران-1380
• طرح برگزيده در مسابقه مركز همكاريهاي فن آوريهاي رياست جمهوري تهران- 1380
• لوح تقدير رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام حجه الاسلام هاشمي رفسنجانيبراي مجموعه ورزشي رفسنجان – 1380
• لوح تقدير جامعه مهندسان مشاور ايران، براي شناسايي و معرفي معماري ايران- 1380
• برنده جايزه مهراز- 1381
• انتخاب شده بعنوان پيشكسوت معماري توسط سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور- 1381
• كسب مقام اول جايزه بزرگ معمار 1382 براي اثر كانون وكلاي دادگستري مركز
• رتبه دوم در مسابقه بزرگ طرح مجموعه آتي سنتر- تهران- 1382
• دريافت لقب شهروند افتخاري اصفهان- 1383
• دريافت لوح تقدير و تنديس از جامعه مهندسان مشاور ايران- 1383
• دريافت نشان درجه يك فرهنگ و هنر از رياست محترم جمهوري وقت – 1383
• تقدير نامه افتخار (HONORABLE MENTION) بعنوان طرح برگزيده در مسابقه بين المللي طرح ساختمان كنفرانس كشورهاي اسلامي در جده- عربستان – 1384
• دريافت نشان معماري ايران از انجمن مفاخر معماري ايران- 1385


آثار و فعالیت ها

فعاليت حرفه اي اين هنرمند معمار تقريباً به سه دوره مساوي تقسيم مي شود :

· در فاصله ۱۳۴۷- ۱۳۵۷ او در شركت ملي ذوب آهن ايران، در اصفهان سرپرست كارگاه معماري واحد طراحي و شهرسازي بوده و مسئوليت تهيه و اجراي طرح هاي متعددي را در زمينه مجموعه هاي مسكوني، بناهاي عمومي و طرح هاي شهري در شهرهاي جديد الاحداث پولادشهر، زيرآب و زرندنو به عهده داشته است.

· از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷ ضمن ادامه فعاليت در ذوب آهن، با شركت خانه سازي ايران و اداره كل مسكن و شهرسازي اصفهان همكاري كرده است.در شركت خانه سازي ايران مسئوليت سرپرستي واحد طراحي و در اداره كل مسكن و شهرسازي اصفهان مسئوليت تهيه طرح جامع شهر اصفهان و «طرح منطقه شهري اصفهان» با او بوده است. او در اصفهان براي اولين بار- در حوزه رسمي شهرسازي كشور- مفهوم «منطقه شهري» را به طور جدي مطرح كرد و با ارائه بسيار درخشان طرحي موفق، در فرآيندي سخت و طولاني از جلسات بررسي و تصميم گيري در كميته فني شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، توانست ضرورت توجه به مناطق شهري، كشور را به منزله عرصه هايي مشخص، مجزا و مستقل در «حوزه مديريت و برنامه ريزي شهري» نشان دهد.


· از سال ۱۳۶۷ نيز ميرميران به عنوان مؤسس و مديرعامل شركت مهندسان مشاور نقش جهان پارس به كار در زمينه شهرسازي و معماري ادامه داد. طي اين دوره تهيه طرح هاي متعدد شهري به ويژه چند طرح بسيار موفق براي احياي مجموعه كريمخاني شيراز، احيا و بهسازي مجموعه ميدان كهنه و مسجد جامع عتيق اصفهان و بدنه سازي خيابان چهار باغ اصفهان و نيز شركت پيگير و فعالانه او در تمامي مسابقات مهم معماري داخلي- و يك مسابقه بين المللي- و موفقيت چشمگير او در اغلب اين مسابقات به عنوان برنده، همچنين كسب رتبه اول جايزه بزرگ معمار سال ۱۳۸۲ براي ساختمان كانون وكلاي تهران و رتبه دوم جايزه معمار سال ۱۳۸۰ براي مجتمع فرهنگي- ورزشي رفسنجان و دريافت نشان فرهنگ و هنر او را به عنوان چهره شاخص و سرشناس معماري و شهرسازي معاصر ايران مطرح كرد.

  عناوین طرح های وی در طول حیات :
طرح توسعه مجموعه حرم مطهر حضرت معصومه (س) - [قم - 1999]
:: طرح احيای منطقه تاريخی تبريز - [تبريز - 1995]
:: طرح احيای منطقه تاريخی-فرهنگی شيراز - [شيراز - 1993]
:: طرح بهسازی و نوسازی مجموعه ميدان کهنه و مسجد جامع عتيق اصفهان - [اصفهان - 1991]
:: طرح بدنه شرقی چهارباغ اصفهان - [اصفهان - 1989]
:: طرح مجتمع مسکونی ايل گلی تبريز - [تبریز - 1993]
:: طرح مجتمع مسکونی غرب تهران - [تهران - 1992]
:: مرکز هماهنگيهای فناوريهای رياست جمهوری - [تهران - 2001]
:: سر کنسولگری جمهوری اسلامی ايران در فرانکفورت - [آلمان - 2000]
:: سفارت جمهوری اسلامی ايران در بانکوک - [ - 1999]
:: ساختمان مرکزی صنعت نفت ايران - [تهران - 1998]
:: طرح کتابخانه ملی ژاپن – کانسای کان - [ژاپن - 1996]
:: طرح مجتمع مرکزی وزارت نيرو - [تهران - 1996]
:: طرح ساختمان استانداری تهران - [تهران - 1996]
:: طرح موزه ملی آب ايران - [تهران - 1995]
:: طرح فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ايران - [تهران - 1995]
:: طرح ساختمان کتابخانه ملی ايران - [تهران - 1995]
:: طرح ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز - [تهران - 1995]
طرح مجموعه ورزشی رفسنجان - [رفسنجان - 1994]
طرح موزه مرکز اسناد رياست جمهوری رفسنجان - [رفسنجان - 1994]
طرح آماده سازی 200 هکتار اراضی سپاهان شهر - [اصفهان - 1994]
طرح آماده سازی 380 هکتار اراضی شهر جديد بهارستان - [تهران - 1992]
طرح آماده سازی برزن C پولادشهر - [اصفهان - 1990]
طرح آماده سازی 550 هکتار اراضی منطقه مرکزی شهر جديد بهارستان - [تهران - 1900]
طرح توسعه و احیای منطقه شرق اصفهان (تامشا) - [اصفهان - 1996] -
طرح احيای مجموعه کريمخانی شيراز - [شیراز - 1994]
طرح شهر جديد پولادشهر - [اصفهان - 1994]
طرح شهر جديد بهارستان - [تهران - 1993]
طرح جامع منطقه اصفهان - [اصفهان - 1991]
طرح جامع شهر اصفهان - [اصفهان - 1991]
طرح جامع (راهبردی) خرمشهر - [خوزستان - 1990]
طرح جامع شهر شيراز - [شيراز - 1989]

طرح کتابخانه ملی ژاپن – کانسای کان - ژاپن - 1996

اين طرح در مسابقه بين المللی طراحی کتابخانه ملی ژاپن در شهر در شهر دانشگاهی کانسای در سال 1996 تهيه شده است .
ايده طرح از ترکيب سه شیء با سه هستی متفاوت حاصل شده است که فصل مشترک بين آنها نفس هستی آنهاست . يکی از اين سه شیء ، يک "تهی" است که بر اثر تقابل دو شیء ديگر پديد می آيد . آن دو شیء دِيگر نيز با هم تضاد دارند :يکی شفاف و نرم است و ديگری تيره و سخت . اين دو شیء در حقيقت دو مکعب اند که بر اثر قرارگيری در برابر هم و کشش و مکش دوسويه، از سطح صاف به سطح تابيده (پيچ و تاب خورده) تبديل شده اند و فضای ميان آنها نيز در واقع پيکر آن "تهی" را به وجود آورده است .
از نظر کاربردی، مکعب تيره و سخت که از جنس فولاد است برای مخزن بسته کتاب ها، و مکعب شفاف و نرم که از جنس بلور است برای ديگر فضاهای کتابخانه در نظر گرفته شده است . فضای سوم يا همان تهی که فقط فضا و نور است، نماد خلاقيتی است که بر اثر شکل گيری اندطشه بشری رخ می دهد و جسميت بخشيدن به آن بايد فراتر از عينيت فيزيکی تصور شود.
اين طرح در مسابقه مذکور در زمره طرح های برگزيده قرار گرفته و تقديرنامه افتخار (HONORABLE MENSTION)
دريافت داشته است .

تصوير

تصوير

تصوير


ساختمان مرکزی صنعت نفت ايران - تهران - 1998

نفت مهم ترين منبع انرژی جهان که به همراه گاز بزرگترين ذخيره طبيعی ايران را تشکيل می دهند با زندگی و تاريخ معاصر اين سرزمين پيوندی جدايی ناپذير دارند . لذا در طراحی ساختمان صنعت نفت بايد اين حقيقت را در نظر داشت .
قدرت عظيم ديگری در ميان است خورشيد که هميشه مقتدرانه بر اين سرزمين می تابد .
بنا نه تنها بايستی به عملکرد درونی خود پاسخ گويد بلکه می بايست بيانگر حقيقت موضوع آن ( ساختمان صنعت نفت ) بوده و ماهيت زمين را متجلی نمايد . توده ساختمان به سمت شرق زمين رانده شده است و به صورت يک خط مورب از جنوب شرق به شمال غرب ، زمين را به دو بخش پر و خالی تقسيم کرده است . اين نحوه تقسيم بندی زمانی که در ترکيب با تپه سبز غربی ديده شود يک دره پديد می آورد که اشاره عميقی است به ماهيت دره ای بودن زمين .
بخش خالی زمين را يک حجم افقی که از سطح زمين به پايين است در توده ساختمانی شرقی امتداد می يابد پر می کند . تظاهر آن در بيرون به صورت يک سطح وسيع صيقلی است – سنگ گرانيت مشکی که روی آن لايه کم عمقی از آب قرار دارد – اين حجم سياه سمبل دريای نفت است که در زيرزمين قرار دارد و می توانيم آنرا HUMAN BOX بناميم
جسورانه ترين قسمت فضايی مجموعه يک سطح شيشه ای عمودی بسيار بزرگ است که از چند سطح شکسته تشکيل شده و در ضلع غربی توده ساختمانی قرار گرفته است . اين سطح شيشه ای در قسمت شکاف HUMAN BOX به درون آن فرو می رود . ديوار شيشه ای سمبل خورشيد است و از نظر تکنيکی به طريقی طراحی شده تا بتواند حداکثر جذب و ذخيره انرژی خورشيد را داشته باشد . در عين حال چون آينه بسيار بزرگی در مقابل تپه سبز غربی کشيده شده . تپه و سطح صيقلی HUMAN BOX را در خود منعکس کرده زيبايی آنها را دو برابر می کند .

تصوير


طرح موزه مرکز اسناد رياست جمهوری رفسنجان - رفسنجان - 1994

در نيمه دوم سال 1373 شهرداری تهران با همکاری دفتر نشر معارف اسلامی اقدام به برگزاری مسابقه ای محدود برای طرح موزه مرکز اسناد رياست جمهوری در مجموعه ای فرهنگی – تجاری در شهر رفسنجان کرد. شرکت کنندگان در اين مسابقه عبارت از هفت شرکت مهندسين مشاور نقش جهان- پارس رتبه نخست را از آن خود کرد .
انديشه اصلی طرح، برگرفته از الگوی معماری يک يخچال قديمی موجود در رفسنجان است و مشتمل بر يک ديوار طويل و يک فضای مخروط ناقص است. از ديواره به عنوان موزه اسناد و از فضای مخروطی برای سالن های اجتماعات و جز آن استفاده می شود . همجنين يک سطح شيشه ای مورب در ضلع شمالی ديوار در نظر گرفته شده که تداعی کننده سايه يخ زده ديوار است .

تصوير

تصوير


طرح احيای منطقه تاريخی تبريز - تبريز - 1995


منطقه تاريخی تبريز محدوده ای است به مساحت 450 هکتارکه هسته قديمی اين شهر با ارزش را در خود دارد . مشکل عمده اين بافت، ازدحام و تراکم و اغتشاش شديد عملکردی- فضايي است . بنابراين هدف اصلی طرح تفصيلی، فائق آمدن بر اين مشکل از طريق ساماندهی کاربری ها و استقرار فعاليت های متناسب با کيفيت اقتصادی- اجتماعی و کالبدی اين منطقه ، به عنوان مرکز تبريز، است . اين طرح احيای بافت و حفظ و تداوم ارزشهای تاريخی شهر پرهويت تبريز را در دستور کار خود را دارد و می کوشد موقعيت ها و سوابق تاريخی را در قالب عملکردهای امروزين شهری مستقر سازد و هويت تاريخی منطقه را عينيت بخشد .
مبنای اصلی طراحی ، احيای باروی قديم شهر است که در طرح ارائه شده به عنوان يک حلقه سبز در نظر گرفته شده است که اين خود ضمن اشاره به حضور تاريخی بارو ، به طراوت و زيبايی منطقه با ارزش تاريخی تبريز را در خود می گيرد .

تصوير


طرح توسعه مجموعه حرم مطهر حضرت معصومه (س) - قم - 1999
توسعه مجموعه حرم مطهر حضرت معصومه (س) بر اساس برنامه ارائه شده توسط کارفرما در زمينی به مساحت 19000 مت مربع در ضلع جنوب غربی مجموعه صورت می گيرد. سطح زيربنای مجموعه جديد بالغ بر 27600 متر مربع پيش بينی شده است که عنصر اصلی آن مسجد بزرگی است که مساحت آن 12000 متر مربع می باشد. اين طرح توسعه وزارت مسکن و شهرسازی در تابستان سات 1378 به مسابقه گذارده شد و مهندسين مشاور نقش جهان-پارس در اين مسابقه شرکت کرد. در طرح ارائه شده توسط اين مهندسين مشاوربه سه نکته اصلی اشاره شده است :
1- سازمان فضايی مجموعه جديد و چگونگی اتصال آن به مجموعه موجود حرم
2- خصوصيات معماری مجموعه جديد
3- چکونگی طرح مسجد
اساس نظريه طرح بر آن است که: تنوع شکل ها، رنگ ها، احجام و فضاهای موجود مجموعه حرم مطهر اقتضا می کند برای حفظ و حراست قداست و ارزش معماری مجموعه، در توسعه آن يک معماری آرام، افقی ، کم ارتفاع ويک رنگ به کار گرفته شود و از به کارگيری فرم ها و احجام سنگين و عظيم و خصوصا تقليد فرم ها و احجام مجموعه موجود در توسعه آن جدا احتراز گردد و در توسعه مجموعه بنيان نوعی از معماری گذارده شود که توسعه نوين شهر قم را پايه گذاری ميکند .

تصوير

تصوير


سفارت جمهوری اسلامی ايران در بانکوک - - 1999
ساختمان با الهام از معماری ايران به صورت يک کوشک درون يک باغ سازماندهی شده است . علاوه بر آن در کنار خيابان يک عمارت باريک نيز قرار داده شده که يادآور عمارت های ورودی باغ های ايرانی است. يک محور اصلی (آب نما) عمارت ورودی و عمارت اصلی را به يکديگر متصل می کند که استخوانبندی مجموعه سفارت را تشکيل می دهد .
ايده فضايی طرح ، کاهش ماده و افزايش فضاست . که اين امر جوهره اصلی معماری ايران را از گذشته تا به امروز شکل داده است . بر اين اساس سعی شده است تا در طرح فضای درونی توسعه يافته . به گونه ای که از جرم ساختمان کاسته و فضايی شناور و شفاف جای آن را اشغال کند. اين توسعه فضا به صورتی است که حتی پوسته خارجی ساختمان اصلی را نيز تحت تاثير قرار داده و با شکافته شدن پوسته گسترش اين فضا وضوح بيشتری پيدا می کند و فضای درونی را در تداوم با فضای بيرون قرار می گيرد .
هم چنين با استفاده از عناصری چون آينه ، شيشه ، آب ، و نور در فضای درونی سعی شده تا فضا کيفيت بی مرزی و لا مکانی را القا کند .

تصوير

تصوير

تصوير


سر کنسولگری جمهوری اسلامی ايران در فرانکفورت - آلمان - 2000


بنای سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت از ورای یک دیوار بلند شیشه ای رویت می شود.این نحوه حضور بنا انعکاس روح فرهنگ ومعماری خیال انگیز ایران است.
سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت

موقعیت زمین ،این فکر را پیش اوزد که فضای خیابان و پارک به عنوان دو فضای عمومی شهری به یکدیگر متصل گردد و از درون بنای سرکنسولگری عبور کند.این فضا را «گالری ایران» نامیدیم ،که در ان رفت و امد افراد ازاد است و در ان عناصری از ایران مانند کتاب ها ،پوسترها،کارهای هنری و نظایر ان عرضه می گردد.این گالری بنا را به دو بخش اصلی تقسیم می کند:یکی برای فعالیت های ساده روزمره مانند گرفتن روادید،و دیگری برای فعالیت های رسمی و دیپلماتیک سر کنسولگری.فضای فعالیتهای ساده روزمره ارتباط قوی فضایی و بصری با گالری دارد و اینها به نوعی یکی تلقی می شوند و فضای اصلی سر کنسولگری از طریق شیشه های کدر از فضای گالری جدا شده است.
حجمی سنگی فضاهای مربوط به دو بخش سرکنسولگری را شکل می دهد و با اتصالی که دو حجم مذکور در طبقه اول از روی گالری دارند،وحدت و یکپارچگی حجم سنگی فراهم می شود.
بخشی از این حجم که در برگیرنده فضاهای مربوط به فعالیت رسمی و دیپلوماتیک سرکنسولگری است،در پشت دیوار بلند شیشه ای که نمای سرکنسولگری را در خیابان می سازد قرار می گیرد و بخش دیگر عریان باقی می ماند.
یک سقف شیشه ای که بخش اصلی سرکنسولگری را پوشش می دهد سطح پارک را به لبه بالای بنا متصل می کند و با نرمی موجب در امیختن و یکی شدن فضای سرکنسولگری و پارک می گردد.
نوار عریض و کم عمقی از اب در طول جنوبی ساختمان عبور می کند که بخشی از ان در زیر سقف شفاف شیشه ای و قسمت دیگر در مجرای ازاد است.این امر ضمن لطیف کردن فضای سرکنسولگری،موجب انعکاس زیبای احجام ان می گردد.
در مجموع ساختمان سرکنسولگری سبک و شفاف است و از احجام ازاد و معلق سنگی و سطوح بزرگ شیشه ای فضای رویایی و خیال انگیز را پدید می اورد،ضمن انکه در ان از بالاترین سطح فن اوری نیز بهره گرفته شده است و این کاملا درست ایده اولیه طرح است که می خواست بنا ترکیب موزونی از روح فرهنگ و معماری ایران و فن اوری پیشرفته المان باشد.

تصوير

تصوير


مجتمع ورزشی رفسنجان
ساخته شده،شروع طراحی1373،پایان ساخت 1380


مجموعه ورزشی رفسنجان یکی از سه ساختمان مجتمع فرهنگی-ورزشی رفسنجان است که در زمین ذوزنقه قائم الزاویه ای به مساحت حدود 7500 متر مربع در غرب مجموعه فرهنگی-ورزشی رفسنجان واقع شده است.
بنا دارای دو بخش اصلی:استخرهای سرپوشیده و روباز و سالنهای ورزشی ژیمینازیوم،اسکواش،بدمینتو ن و سالن چند منظوره است.

معماری مجموعه از معماری یخچال های قدیمی منطقه کرمان،که نمونه ای از انها هنوز هم در رفسنجان وجود دارد الگو گرفته و توانسته ان را با عملکرد و شیوه ساخت امروزین سازگار کند.

مجتمع همانند ترکیب فضایی یخچالهای سنتی از یک بخش غیر شفاف یعنی گنبد مخروطی شکل و یک بخش شفاف شامل یک دیوار بلند و یک سقف شیشه ای مورب گسترده بر روی استخر تشکیل شده است.سقف شیشه ای شیبدار تعبیری از سایه دیوار یخچال است که تجسم فضایی یافته است.
این دو جلوه خارجی متضاد درون را به هم متصل و با هم یکپارچه می کند و دیوار بلند و کشیده تکیه گاه سقف استخر پس از ایفای نقش مفهومی خود در تکمیل معماری،از مرکز مخروط شروع می شود و با گستردن چادری بزرگ و شفاف بر روی زمین، بازوی خود را در پاسخ به انحنای مخروط خو می کند و می بندد.این سقف شیبدار که با نوارهای با رنگ روشن و تیره به صورت مایل به سمت بالا به اوج می رود که هم نمای بیرونی سقف را از حالت یکنواختی و یک رنگی و افقی بودن در اورده و هم عملکرد سقف را به خوبی اجرا کرده است.
سازه این سقف شیبدار از نوع سازه های نوین-space frame - است که از داخل استخر حالتی سبک و شفاف توسط نوارهای از لوله فلزی-سازه سقف- و پوششی از شیشه شفاف-پوشش سقف- دارد که فضای داخل استخر را روشن کرده وسایه روشن های ایجاد شده از این سقف روشن، درون اب استخر افتاده است و شفافیت و زلالیت اب استخر را دو چندان کرده است.
استخرهای روباز و سرپوشیده طوری طراحی شده اند که چه از نظر اضلاع و چه از نظر سطح اب کاملا در امتداد یکدیگر قرار گیرند و سطح واحدی از اب را بوجود اورند.
سادگی بیرون بنا در کل فضای درونی و در تقسیمات بسیار متنوع ان نیز تبلور یافته و حضور متشخصی را معرفی و عرضه می کند.جهت گیری این بنا بصورت شرقی-غربی با اندک زاویه ای چرخش است تا بتوان از نور جنوبی که بهترین نور در این اقلیم کویری است استفاده کند. در سمت شمالی استخر دیواری بلند به ارتفاع حدود 10 متر وجود دارد که سایه ایجاد شده توسط ان در زمان های مناسب از گرمای کویری این مکان مطبوع می کاهد.

تصوير

تصوير

ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات ایران-تهران

مسابقه1376،جایزه اول،درحال ساخت،شروع طراحی1376،شروع ساخت1380
طرح ساختمان بانک توسعه صادرات از یک مکعب ساده بسته با یک فضای ازاد درونی پر تحرک تشکیل شده است.این مکعب خصلت بانک و سابقه تاریخی ان را در نگهداری سرمایه و ثروت نشان می دهد.به عبارت دیگر،بنا چون خزانه ای طراحی شده که با استواری و متانت بر زمین جای گرفته و سادگی ان روح ارامش و اطمینان را القا می کند.
بنا با زاویه ای در جهت شمال شرقی-جنوب غربی زمین استقرار یافته و ضمن اتصال و یکپارچگی با شیب زمین ،بیشترین رویت را از بزرگراه پایین دست ان (بزرگراه مدرس)بوجود اورده است.
سطح جنوب شرقی مکعب که رو به افتاب قرار دارد،چون پرده ای کنار رفته و فضای ازاد درونی بنا را که حضوری جواهر گونه دارد ،اشکار ساخته و گویی در اثر نیروی.
درونی،مکعب شکفته شده و ثروت درون خود را می نمایاندشکفته شدن نمادین و هیجان انگیز مکعب بنا،ضمن پذیرش جریان سیال مردو و نور ،نوعی پیوند را بین بانک امروزین با خاطره تاریخی ثروت ایجاد کرده است.کیفیت تزیینی و پر تلالو شکاف ورودی بنا در جهت شفافیت و سبک کردن حجم بناعمل می کند شکفته شدن نمادین بناو این راهی است که همواره معماری ایران در تاریخ رو به تعالی خود دنبال کرده است.
در مجموع کوشش طرح بر ان است که با بیانی ساده و قوی ،ارتباط شکلی بانک را با مفهوم و خاطره تاریخی ان ظاهر سازد و به ان وحدت بخشد.
در نمای این بانک از یک سری نوارهای افقی و سراسری و به صورت پله پله ای استفاده شده که نمای اصلی بنا را از یکنواختی و سادگی در اورده و ترکیبی از نماهای مترادف کرده است.پلان ان به صورت مستطیل کشیده طراحی شده که یک راهروی سرتاسری در وسط خود دارد که ارتباط سراسری بین فضا را برقرار می سازد.در استفاده از فرم کلی بنا نیز فرمی مکعب شکل در نظر گرفته شد که حالتی سنگین و موقر برای کارکردی مناسب یک فضای اداری و رسمی مثل بانک در نظر گرفته شده و از لحاظ زیبایی شناسانه کارکرد خود را به درستی انجام داده است.

ترمینال فروگاه بین المللی امام خمینی (ره) - تهران
پروژه سال 1374
در روند طراحی فروگاه،پیچیدگی روابط مستقل و ترکیبی عناصر اصلی-یعنی مسافر،همراه بار و کارکنان-معمولا معین و استانداردی تبعیت می کند،ولی موارد استثنایی هم وجود دارند که مفاهیم ادراکی تازه و خلاق طرح ،تغییر دیاگرام عملکردی و انطباق ان را با مفاهیم طراحی ضروری می دارد.
طرح فرودگاه از یک متن ادراکی پدید امد که ریشه در مضامین معماری ان دارد.مسافر از بدو ورود به فرودگاه و جدای از مشایعت کنندگان ،با عبور از قسمتهای مختلف برای انجام تشریفات خروج تا مرحله ورود به انتظار خروجی که به صورت سمبلیک همان خارج مرز است،از لایه های فضایی-عملکردی متفاوتی عبور می کند که در این طرح با مضامین گذر از حیطه عمومی به خصوصی معنا شده و سکانس های سناریوی طراحی را تشکیل داده است.
بیرونی- اندرونی- خلوت،جریان گذری است که مسافر از انها عبور می کند و تبلور شکلی و فضایی تک حیطه ها ،پرده های بزرگ نوری است که مسافر در جریان گذر ، انها را کنار می زند و برای ورود به حیطه بعدی از انها عبور می کند.این پرده های مجازی نور، به وسیله نور کنترل شده ای که از سقف شیشه ای به پایین می تابد،تجسم خلاقی از خط نور در فضا را می سازد که ضمن جذابیت فضایی عملکرد روانی را نیز باعث می شود.


کتابخانه ملی ایران- تهران
مسابقه 1374،جایزه دوم

طرح از سه بخش اصلی تشکیل شده است:مخزن بسته کتاب ها،فضاهای قرائت و پژوهش و یک پوشش شفاف که تمامی فضای کتابخانه را در خود جای می دهد.طرح الهامی است از این بیت ناصر خسرو:
بنگر به فرشته که دود از سپس دیو چون زر گدازنده که بر قیر چکانیش
تصویر که هجوم روشنایی را به دل تاریکی مطرح می سازد،در طرح کتابخانه به صورت سطح پیچ و تاب دار سیاه براقی است که جسمی طلایی(مخزن کتاب ها)ب شکل لوح بر ان می نشیند.

مخزن کتابخانه که مانند حاله ای نورانی در شب اسمان منطقه را روشن می کند

لوح در اشکال مختلف خود نماد ثبت اندیشه هاست و در فرهنگ ایران«لوح محفوظ»در بردارنده سرنوشت کلی هستی از ازل تا ابد است و از همین رو در این طرح فرم مذکور برای مخزن بسته کتاب ها در نظر گرفته شده و قرار گیری ان در زیر پوشش بزرگ کتا بخانه ، « محفوظ » بودن ان را تداعی می کند. فرم کلی طرح کوه دماوند را بصورت بلورین تداعی می کند و در شب چون چراغی نور افشانی می کند.

تصوير

تصوير

تصوير


Re: هادی میرمیران واثارش

پستتوسط fort minor » 19 بهمن 1387 - 15:25

پله كوتاه بالا و پايين و مسير طرح و ماكت و پلات‌هايمعماري، و بعد اتاقي در انتهاي راهرو كه دختر عشاير با چارقدي سرخ و با چشم‌هاييزنده اما غمگين، از ميان قاب نگاهت مي‌كند، اتاقي پاك و مختصر، ميز كار، خط‌ كش،شابلن، مداد و انبوهي كتاب معماري و شعر، در گوشه‌اي ديگر تخت استراحت استاد.
روي ميز كار نقشه‌اي پهن است و جاي دست‌هايي مشغولبه كار و سرانگشتاني توانا كه او را جزو برجسته‌ترين معماران ايران كرد. اينجا اتاقكار و زندگي «هادي ميرميران» است.
به گفته‌ي خيلي‌ها او مارسل دوشان ايران است. تصاوير ماكت‌هاي ساختمان‌هاي اجرا شده و نشده، خود حاكي از اين مدعاست.
سال‌هاي 1345، 46 و 47، آن روزهايي كه مهندس هوشنگسيحون رييس دانشكده‌ي هنرهاي زيباي دانشگاه تهران بود و ‌به هر بهانه‌اي دانشجويانرا جريمه و وادارشان مي‌كرد تا معماري ايران را بشناسند، دانشجويان را مجاب به رلوه - اندازه‌گيري و تهيه نقشه - از بناهاي معماري مي‌كرد؛ از قره‌كليساي ماكو، كليسايجلفا گرفته تا ارگ عليشاه و ...؛
مسجد عالي‌قاپوي اصفهان نصيب ميرميران شد.
طرح‌هاي فانتزي، تخيلي و ايده‌هاي بلندپروازانه‌ياو را سال پاييني‌هاي دانشكده به‌خوبي به ياد دارند.
دانشجويي كه بيشترين مدال، نشان و جايزه‌ي دانشكدهرا از آن خود مي‌كرد.
سال 1347 و پس از پايان تحصيل، فعاليت حرفه‌يي‌اشرا آغاز كرد و با تاسيس شركت ملي ذوب آهن ايران - اصفهان، 10 سال مسؤول كارگاهمعماري و آتليه‌ي طراحي معماري و شهرسازي اين شركت شد.
پس از انقلاب وزير مسكن و شهرسازي وقت - مهندسسراج‌الدين كازروني - از هادي ميرميران كمك گرفت و طرح جامع منطقه و شهر اصفهان رابه او سپرد. او شهر جديد بهارستان را طراحي كرد.
ميدان كهنه‌ي محل زندگي كلميان اصفهان، حوالي مسجدجامع بود، ميرميران طرحي جديد براي اين ميدان ارايه داد؛ مي‌گويند نقطه عطف اصفهاناز آنجا بسته شده است.
ميرميران معتقد است: معماري كه امروز در كشورداريم، شايسته‌ي مقام و منزلت تاريخي ما نيست. ما از گذشته در دو عرصه‌ي شعر ومعماري بسيار موفق بوده‌ايم. در معماري جزو يكي از كشورهايي هستيم كه بزرگترينميراث معماري و تاريخي را دارد. سه هزار سال معماري پيوسته داريم كه تمام اينسال‌ها جزو بهترين نمونه‌هاي معماري جهان بود؛ اما از اواخر دوره‌ي قاجار تا امروز،بيشترين مصرف‌كننده‌ي معماري كشورهاي پيشرفته غربي شده و خود نتوانستيم سهم مهم وحتا كوچكي را در معماري معاصر جهان داشته باشيم.
او عوامل زيادي را دخيل دانسته و مي‌گويد: معماريبرخلاف شعر، به امكانات مالي محتاج است. بايد كارفرما و صاحب كاري باشد كه يك كارمعماري به‌وجود آيد؛ در ده - پانزده سال اخير بارقه‌هايي به‌وجود آمده و وضعيت روبه بهبود است.
او تاكيد دارد: ميراث بزرگ معماري داريم و ضرورياست به آن توجه كنيم. علاوه بر آن، بايد به دستاوردهاي معماري روز دنيا توجه داشتهباشيم.
ميرميران در ديدار اعضاي بخش هنرهاي تجسميخبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از كم‌رغبتي مردم نسبت به بافت‌هاي تاريخيمي‌گويد. به گمان او بافت‌هاي تاريخي ايران، امروز به محل اسكان اقشار كم‌درآمد يامهاجر تبديل شده است و خانواده‌ي اصيل شهري هم يا به‌طور كامل از اين بافت‌ها خارجشده‌اند يا در حال خارج شدن هستند.
بنابراين بافت‌هاي تاريخي روز به روز به ضرر اقشارقديمي و باسابقه‌تر تغيير مي‌كند. همين امر رانده شدن بيشتر مردم را از اين بافت‌هاموجب مي‌شود؛ در يك مقطع، بهاي لازم را به بافت‌هاي تاريخي‌مان نداده و كار نكرديمكه آن‌ها را شايسته‌ي زندگي امروز قرار دهيم. بايد تحولي انجام مي‌داديم كهبافت‌هاي تاريخي كشور بافت‌هاي مطلوبي باشد. درحالي‌كه بافت‌هاي تاريخي در همه جايدنيا گران‌ترين مناطق است، اما مردم ما از اين بافت‌ها فراري‌اند، چراكه كار لازمدر به‌روز و به‌هنگام كردن بافت‌هاي تاريخي‌مان انجام نداده‌ايم.
مسابقه‌ي طراحي فرهنگستان‌هاي جمهوري اسلامي ايراندر سال 1373 هنوز در خاطره‌ها جا دارد.
جايزه‌ي نخست و مقام اول اين مسابقه به طراحي او - برج سه‌تايي بلندي كه دروازه‌ي علم ميانه‌ي آن جا داده شده بود ـ تعلق گرفت؛ اماهنوز هيچ‌كس نمي‌داند چرا طرح پنجم اجرا شد كه البته هنوز نيمه‌كاره مانده است.
از همان روزهايي كه ناراحتي در كليه‌اش پيدا شد،ديگر ميرميران بدون عصا يا ويلچر راه نرفته است، اما تا وقتي به اتاق ساده و كوچكاو در گوشه ساختمان شركت پويا و پر رفت و آمدش نقش جهان - پارس نرفته باشي، باورنمي‌كني كه روي ويلچر مي‌نشيند و ساعاتي طولاني را روي تخت مي‌گذراند و چنينطرح‌هايي مي‌آفريند.
مديريت قاطع و حضور مستمر و با وسواسش در جلسات كهاين روزها در اتاق خودش تشكيل مي‌شود، حاكي از اين امر است.
خودش مي‌گويد: آرزوي هر طراحي است كه كاري كهمي‌كند ساخته شود، ‌اما متاسفانه در كشور، خيلي كارهاي خوب روي كاغذ مانده است.
از حدود 15 سال پيش مسابقات معماري آغاز شده، امرپسنديده‌اي است كه كارهاي خوب با مسابقه انتخاب شوند؛ اما متاسفانه غالبا به نتايجآن وفادار نمي‌ماندند.
ميرميران اكنون مشاور مادر شهر بم است؛ طرح توسعهشاه‌چراغ روي ميز كارش پهن است و بازسازي محوطه ارگ كريم‌خاني شيراز را در دست كاردارد.
فانتزي‌هاي جوان پوياي دهه 40، اكنون اجرايي،ساده، بي‌پيرايه و موفق‌تر از پيش است. ساختمان كانون وكلاي دادگستري مركز، بااجراي نماي مسعود عربشاهي حكايت از آن دارد.
مدرس دانشگاه‌هاي علم و صنعت، هنر معماري تهران،همدان و شيراز، از تاليف و ترجمه‌ي كتاب‌هاي معماري گلايه دارد.
او مي‌گويد: يكي از نقايصمان در ترجمه‌ي آثارمعماري است. به آن تعداد كه جامعه نياز دارد ترجمه‌اي صورت نگرفته است؛ اين نقيصهناآشنايي دانشجويان و معماران را با مسائل روز و مهم دنيا در پي ‌دارد.
بايد توجه داشته باشيم كه اگر از معماري امروزجهان استفاده نكنيم، از قافله‌ي تمدن معماري عقب مانده‌ايم.
كسب 27 جايزه‌ي عموما نخست، تقدير، لوح، نشان ومدال و تاليف حدود 10 مقاله در زمينه‌هاي مختلف معماري و نيز ده‌ها سخنراني دردانشگاه‌ها و مجامع مهم و معتبر دنيا، اين فارغ‌التحصيل ممتاز دانشگاه تهران را جزوبرترين‌هاي معماري ايران كرده است


+ نوشته شده در  یکشنبه 21 آذر1389ساعت 16:19  توسط سجاد ملاحسینی  |